Vihreäkantinen kirja, Virpi ja #kaksneljäseiska - miten tässä näin kävi?

Vatsanpohjassa nipistelee, kun nousen isän ja äidin perässä kaarevia graniittiportaita kohti PYPin Malmin konttorin jykevää ovea. Isä ja äiti istuvat pankkineidin tiskin eteen, minä seison. Pankkineidillä on permanentti ja punaista huulipunaa, kun hän avaa minulle ikioman pankkitilin. Hikisin sormin ladon tiskiin 6 markka ja 35 penniä, jotka neiti kirjaa kauniilla käsialallaan vihreäkantiseen kirjaani.

Kuluu 15 vuotta. Sähkösuunnittelijan kesäpestini lounastauolla kipaisen työpaikan vieressä olevaan SYPin Tapiolan konttoriin ja nostan sata markkaa viikonlopun ruokaostoksia ja Bottan lonkeroita varten. Pankkineitejä ei enää istu rivissä yhtä monta kuin Malmilla, mutta yhtä jämptisti he kirjaavat ylös nostoni.

Miljoonan markan reikäleipä

Vuonna 1995 SYPistä tulee Merita. Pankki kertoo meritum-kantasanan tarkoittavan ennen kaikkea palvelua ja ystävällisyyttä. Sanomalehti puolestaan kertoo, että yhtiön reikäleipää muistuttavan logon tehnyt muotoilustrategisti kuittaa työstään miljoona markkaa.

2000-luvun alussa elämääni astuu Virpi. Virpi on henkilökohtainen pankkineuvojani, joka soittaa ja kyselee kuulumisia. Virpi myös kutsuu minut kerran vuodessa Nordean Oulunkylän konttoriin, vaikkei minusta koskaan rahastosäästäjää tulekaan. Tallennan Virpin puhelinnumeron Nokiaani. Virpin tavoittaa myös verkkopankin viestipalvelussa. Hän vastaa samana päivänä.

Äppiä, chattia ja #kaksneljäseiska

Kuin vaivihkaa Virpi katoaa elämästäni. Ei enää soittoja, ei viestittelyä. Tilalla on 24/7.  #olemmetäälläsinuavarten. Sitä komppaa Chat. #kysymeiltämitävaan. Ei siis hätää, kun Nordea luopuu paperisista tunnuslukukorteista: lataan älypuhelimeeni huikean kätevän Äpin. Ei enää luontoa tuhlaavia tunnuslukukortteja muovikansineen. Kehitys kehittyy, minun pankkini (ent. PYP, SYP, Merita, nyk. Nordea) sen mukana.

Yhtenä päivänä Äppi ilmoittaa, ettei se enää toimi Windows-laitteissa. Lumiassani (ent. Nokia) on Windows, tarvitsen siis tunnuslukulaitteen. Sen voi tilata verkkopankista, kertoo Nordean nettisivu. Ei voi. Avaan Chatin, keskimääräinen odotusaika 17 minuuttia. Odotan 16 minuuttia ja jätän tilauksen.

LOGIN, ID ja tyhjä pankkisali

Kuluu viikko ja posti tuo kotiin tunnuslukulaitteen, muovikuorisen kapineen, jossa lukee LOGIN, ID ja SIGN. Mukana on 15-sivuinen pikaopas, joka kertoo, kuinka aktivointikoodi luodaan verkkopankissa. Aktivointikoodia ei voi luoda verkkopankissa.

24/7:n automaattiääni kertoo, että voin kirjautua asiakaspalveluun joko mobiilisovelluksella tai tunnuslukulaitteella. Tässä vaiheessa karjun automaatille, että tunnuslukulaitetta käyttääkseni tarvitsen sen saatanan aktivointikoodin. Tilanne eskaloituu ja suustani pääsee useampia perkeleitä. Katkaisen puhelun ja yritän hengittää.

Hengitän. Päätän käyttäytyä kuin aikuinen ja selvittää asiat ihmisen kanssa. Google kertoo Nordean Oulunkylän konttorin aukeavan seuraavana aamuna kello 10. Paikan päällä tuijotan lasiseinän takana tyhjyyttään huokuvaa pankkisalia, lappu lasissa kertoo tämän konttorin toiminnan päättyneen. Ei kerro lähintä palvelevaa konttoria.

Palvelumuotoilua, haloo!

KVG. Se kertoo, että Helsingissä on kaksi Nordean konttoria, jotka palvelevat asiakkaita ilman ajanvarausta. Aivan.

Pyydän jo etukäteen anteeksi asiaan täysin syyttömältä pankkivirkailijalta, jonka eteen päädyn aktivoimaan tunnuslukulaitettani ja avautumaan muutamalla sanalla pankkisuhteestani. Siihen suhteeseen kuuluu tätä nykyä kolme tiliä.

Jos sattumalta satun törmäämään yhteenkään Nordean palvelumuotoilijaan (eittämättä yhteen kymmenistä), pyydän vielä isommin anteeksi.

J.K. Mitenkö kävi sen Malmin konttorin, jonka graniittiportaita astelin vuonna 1974? Viimeksi kun ajoin rakennuksen ohi, siellä piti majaa HOK-Elannon Hautauspalvelu.

Edelliset artikkelit

Kun Urkki komeili 500 markan setelissä ja Virén kaatui, Marja-Liisa antoi kaikkensa ja Melanien vyöllä koreili outo perhonen

style="margin-bottom:6.0pt; margin:0cm 0cm 0.0001pt"> 

Lue lisää

Faija ja Teemu

 

Lue lisää

Ihan siinä kassan vieressä – ”Palvelumuotoilkaa mun ostoskokemus!”

 

Lue lisää

Varmista pihasi fengshui - let's go green!

 

Lue lisää